fbpx

De Digitale Jurist levert betaalbaar juridisch advies & juridische documenten

Waarom is een handtekening belangrijk? Een overzicht! 

mensen die contract tekenen

Voor Belgische ondernemers, die dagelijks te maken krijgen met offertes, facturen en contractuele verplichtingen, speelt de schriftelijke handtekening een cruciale rol. Dit lijkt misschien logisch, maar toch krijg ik regelmatig de vraag naar het belang van een handtekening op een offerte of overeenkomst. In dit artikel lees je waarom zo’n schriftelijke handtekening belangrijk is bij allerlei (juridische) documenten en overeenkomsten.

Wat is een handtekening?

Volgens de Belgische wetgever is een handtekening “een teken of een opeenvolging van tekens die worden aangebracht met de hand, elektronisch of via ieder ander middel, waarmee een persoon zich identificeert en waaruit zijn wilsuiting blijkt”.

Het gaat dus om een bepaald teken of bepaalde letter(s) die je steeds opnieuw gebruikt om je akkoord duidelijk te maken. Of je nu gewoon je naam schrijft of het creatiever aanpakt, maakt dus in principe ook niet uit.

Wat is de juridische waarde van een handtekening?

In vele juridische systemen, waaronder dat van België, heeft een schriftelijke handtekening een diepgewortelde juridische basis die de geldigheid en afdwingbaarheid van contracten verzekert. Een ondertekend document wordt over het algemeen erkend en geaccepteerd in juridische procedures.

Toch heeft de handtekening weinig te maken met “het sluiten van de overeenkomst” op zich. Volgens het Belgisch recht kun je in principe zelfs mondeling een overeenkomst sluiten; iemand doet je aanbod en jij aanvaardt het. Klaar is Kees! (Natuurlijk raad ik dat niet aan. Je hebt best altijd iets op papier, zodat je er kunt naar teruggrijpen wanneer het nodig is.)

Een handtekening is dus in principe geen vereiste voor een geldig contract. Wel is een handtekening een “bewijsmiddel”. Dit wil zeggen dat een handtekening zorgt voor bewijs van het bestaan van het contract, en dus ook van het akkoord tussen de partijen over wat er in het contract staat. Dat is vooral belangrijk wanneer er discussie zou ontstaan.

Stuur je dus offertes uit naar je klanten? Vraag hen dan altijd even om deze even te ondertekenen. Zo heb je een fysiek bewijs van hun acceptatie van jouw aanbod en de daar bijhorende voorwaarden (bv. de prijs of leverings- en retourvoorwaarden).

Zorg trouwens ook zeker dat je je algemene voorwaarden steeds meestuurt met je offerte. De wet voorziet immers dat je klant steeds kennis moet kunnen nemen van de algemene voorwaarden (of minstens die mogelijkheid moet hebben) vòòrdat ze het aanbod aanvaarden of het contract ondertekenen. Kun je wel wat hulp gebruiken bij je algemene voorwaarden? Neem dan hier contact op met de Digitale Jurist! 

Wat zijn andere voordelen van een handtekening?

  • Authenticiteit: Een schriftelijke handtekening biedt een persoonlijke touch die moeilijk na te maken is. Dit persoonlijke kenmerk maakt van de handtekening een krachtig middel om de identiteit van de ondertekenaar te verifiëren.
  • Psychologisch effect: De fysieke handeling van het ondertekenen van een document heeft een bepaalde symboliek en psychologisch effect op de ondertekenaar. Wanneer je iets ondertekent, zorgt dit vaak voor een sterkere verbintenis en bewustwording van het officiële karakter van de overeenkomst.
  • Traditie en vertrouwen: Schriftelijke handtekeningen dragen een zekere traditie en vertrouwen met zich mee die al eeuwenlang wordt gewaardeerd in de zakenwereld. Dit historische belang en het vertrouwen dat een handtekening met zich meebrengt, blijven van grote waarde, vooral bij formele, zakelijke en belangrijke overeenkomsten.

Wat als de tegenpartij de handtekening ontkent?

Natuurlijk is het wel nog steeds mogelijk dat, in geval van discussie voor de rechtbank, één van de partijen ontkent dat het gaat om zijn of haar handtekening. Dat is lastig. De wet voorziet in dat geval dat de echtheid van de handtekening onderzocht moet worden door een deskundige. 

Een handtekening zorgt voor zekerheid!

Zoals je kunt zien, is een handtekening dus veel meer dan alleen maar een krabbel onder een document. Een handtekening speelt een belangrijke rol in zakelijke deals. Ze zorgt voor echtheid en helpt bij het brengen van duidelijkheid bij eventuele geschillen. Het laat ook zien dat beide contractspartijen serieus zijn over de inhoud van het contract.

Het is belangrijk voor ondernemers om de handtekening niet uit het oog te verliezen en er steeds voor te zorgen dat elke offerte en overeenkomst netjes ondertekend wordt. Dit bouwt vertrouwen op en zorgt dat iedereen duidelijk weet wat is afgesproken.

Wil je meer weten over het belang van handtekeningen of kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van je contracten? Neem dan een kijkje op onze blog of contacteer ons!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoud van dit artikel

Blijf op de hoogte bij juridische wijzigingen!

Bij belangrijke juridische veranderingen, stuur ik een mailtje naar mijn abonnees met tips en advies. Deze dienst is helemaal gratis. Schrijf je vandaag nog in!

Lees ook deze artikels

This is a staging environment