Als je producten verkoopt via het internet is het belangrijk dat je op de hoogte bent van het herroepingsrecht.
Het herroepingsrecht, vastgelegd in het Belgische Wetboek van Economisch Recht, speelt immers een cruciale rol in de consumentenbescherming en heeft dus ook directe gevolgen voor de manier waarop je je webshop runt. Toch merk ik dat heel wat Belgische ondernemers hiervan niet genoeg op de hoogte zijn. In dit artikel leg ik je dus graag uit wat het herroepingsrecht is en waarom het van belang is voor jouw webshop.
Wat is het herroepingsrecht?
Het herroepingsrecht, ook wel bekend als het “het recht op retour”, stelt consumenten in staat om binnen 14 dagen na de levering van een product dat ze online besteld hebben, het product terug te sturen zonder opgave van redenen én zonder betaling van kosten.
Dit recht is van dwingend recht. Dit betekent dat webshops hier niet van kunnen afwijken, tenzij het in het voordeel van de consument is. Je mag je klanten dus bijvoorbeeld wel een langere retourperiode aanbieden, maar je mag de retourperiode nooit korter maken dan 14 dagen!
Wat moet je weten over het herroepingsrecht?
- Het gaat over een termijn van 14 dagen: Klanten moeten hun product binnen deze termijn kunnen terugsturen. Deze termijn begint te lopen vanaf het moment van in ontvangstname van de producten door de klant of een door hem aangeduide derde (bijvoorbeeld een buur). Let op: De nadruk ligt hier op de in ontvangstname! Levert je koerier het pakket af in de brievenbus of op een veilige plaats? Dan begint de termijn in principe pas te lopen vanaf dat de klant het pakketje daadwerkelijk vindt. Soms krijg je ook te maken met de situatie waarin je klant beweert het pakket nooit te hebben ontvangen. Benieuwd hoe je daar best mee omgaat? Lees dan even deze blog!
- Terugbetaling: Als webshop ben je verplicht om de betaalde prijs van het product, inclusief eventuele verzendkosten, terug te betalen. De kosten voor de retourzending kunnen wél aan de klant aangerekend worden, mits dit duidelijk vermeld is op je website en in eventuele bevestigingsmails!
- Terugbetalingstermijn van 14 dagen: De wet verplicht je om ook binnen 14 dagen nadat je klant heeft duidelijk gemaakt dat hij het product wil retourneren, de terugbetaling te regelen. Bij fysieke goederen, zoals kleding, mag je wachten met terugbetalen tot je de geretourneerde goederen hebt ontvangen of bewijs van terugzending hebt, afhankelijk van wat het eerste komt.
- De terugbetalingsmethode: De terugbetaling moet in principe gebeuren via hetzelfde betaalmiddel dat de klant gebruikte bij zijn initiële bestelling.
Naast het herroepingsrecht zijn er ook nog een aantal andere zaken waar je best rekening mee houdt in je retourbeleid. Wil je daar meer over weten? Klik dan hier.
Zijn er uitzonderingen op het herroepingsrecht?
Er zijn inderdaad een aantal specifieke situaties waarin het herroepingsrecht niet geldt, zoals onder meer bij producten die:
- op maat gemaakt zijn voor de klant.
- snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben.
- om hygiënische of gezondheidsredenen niet geschikt zijn voor retour na gebruik, bijvoorbeeld ondergoed en lingerie.
In die gevallen hoef je dus geen retourzendingen toe te laten.
Daarnaast voorziet de Belgische wet ook verval van het herroepingsrecht bij digitale producten (bv. e-books of online cursussen), mits er voldaan is aan een aantal voorwaarden. Wil je hierover meer weten? Lees dan dit artikel.
Wat te doen bij beschadigde retouren?
Als een klant een beschadigd product terugstuurt, mag je als webshop een waardevermindering aanrekenen. Die vermindering mag je wel enkel aanrekenen als de schade het resultaat is van “meer gebruik” dan nodig is om het product te kunnen beoordelen.
Een klant mag dus bijvoorbeeld de verpakking openen en het product een keer passen of testen. Krijg je, als verkoper van kleding, echter gevlekte of gescheurde kleding teruggestuurd? Dan mag je een waardevermindering aanrekenen.
Wat als je geen duidelijk retourbeleid hebt?
Als je webshop geen duidelijk retourbeleid heeft, kan het herroepingsrecht van de klant automatisch worden verlengd tot 12 maanden. Dat wil dus zeggen dat je klant 12 maanden lang de mogelijkheid heeft om het bestelde product volledig kosteloos terug te sturen en dat je dus ook verplicht bent om hem terug te betalen.
Hierbij moet wel een kanttekening gemaakt worden: de wet zegt immers dat, wanneer je als onderneming je klant alsnog binnen die 12 maanden alle info over het herroepingsrecht bezorgt, je klant vanaf dat moment nog maar 14 dagen de tijd heeft om de aankoop te retourneren. Je krijgt, als webshop-eigenaar, dus nog een kans om het goed te maken.
Conclusie
Het herroepingsrecht beschermt niet alleen de consument, maar ook jouw bedrijf tegen langdurige retourperiodes en onvoorziene kosten. Heb je een webshop of verkoop je producten via het internet? Dan is het van cruciaal belang om een duidelijk en wettelijk correct retourbeleid te hebben, en om je bewust te zijn van je rechten en verplichtingen. Zorg er steeds voor dat het retourbeleid duidelijk zichtbaar op je website staat. Zo kun je op je beide oren slapen en wordt het verwerken van geretourneerde bestellingen een fluitje van een cent!
Wil je een webshop starten maar weet je niet goed waar beginnen? Lees dan dit artikel waarin we alles voor jou op een rijtje zetten!
Heb je nog vragen over het herroepingsrecht of heb je nood aan een goede partner voor het opstellen van jouw retourbeleid? Contacteer ons en wij staan je graag bij!